האם הדירקטוריון מחויב לכך שהגורם האחראי מטעמו לפיקוח ומעקב
תהיה ועדה של הדירקטוריון שכל חבריה דירקטורים
או כל ועדה אחרת מטעמו של הדירקטוריון?
במסמך הקריטריונים שפרסמה הרשות נקבע כי "הדירקטוריון יקבע מי יהיה הגורם האחראי מבחינתו לפקוח על ביצוע תכנית האכיפה, בין הדירקטוריון עצמו ובין ועדת הביקורת או כל ועדה אחרת שלו".
ועדת...
מה היחס בין נהלי תכנית האכיפה הפנימית לנהלי ה-ISOX?
תקנות ניירות ערך (דו"חות תקופתיים ומידיים) התש"ל-1970, מחייבות תאגיד מדווח לקיים תהליך של הערכת אפקטיביות הבקרה הפנימית על הדיווח הכספי והגילוי (להלן - "נהלי ISOX").
הרשות פרסמה עמדה משפטית בדבר עקרונות מנחים ליישום הבקרה הפנימית כאמור (עמדה משפטית מספר 199-9 מיום 23 בנובמבר 2010...
האם מנכ"ל החברה יכול להיות הממונה על האכיפה?
הקביעה האם בחברה מסוימת מינוי המנכ"ל כממונה על האכיפה עונה על הקריטריונים לתכנית אכיפה אפקטיבית, הינה תלויית נסיבות ומאפייני החברה. בתאגיד גדול ברור שהדבר אינו רצוי, שכן הממונה אמור לפקח גם על התנהגות המנכ"ל וההנהלה. במידה ומדובר בתאגיד קטן, או בנסיבות חריגות אחרות, יתכן כי מינויו של המנכ"...
האם מינוי הממונה על האכיפה שהינו אדם חיצוני לחברה, שאינו נושא בה כל תפקיד,
כמו יועץ משפטי חיצוני לחברה, יקיים את הקריטריונים לתכנית אכיפה אפקטיבית?
הרעיון העומד מאחורי מינוי ממונה על האכיפה הוא כי בדרך כלל יהיה מדובר באדם פנימי השייך למבנה ההיררכי של החברה, ומצוי, במידת האפשר, במיקום הגיאוגרפי של החברה. זאת כדי להגביר את...
האם מוטלת חובה על תאגיד לגבש וליישם תכנית אכיפה פנימית?
ככלל, תכנית אכיפה פנימית הינה מנגנון וולונטרי אותו מאמץ ומיישם תאגיד באופן שוטף כדי לוודא ציות של התאגיד ושל היחידים בו לדיני ניירות ערך: חוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"), חוק השקעות משותפות בנאמנות תשנ"ד-1994 ("חוק השקעות משותפות בנאמנות"), וחוק הסדרת העיסוק בייעוץ...
האם לקיומה של תכנית אכיפה פנימית יש משמעות לעניין הטלת עיצום כספי "פשוט"?
במסגרת ההליכים המנהליים שמוסמכת רשות ניירות ערך לנקוט כנגד מי שהפר את הוראות החוקים עליהם היא אמונה, קיים הליך של הטלת עיצום כספי בגין הפרות פשוטות יחסית של הוראות החוק, בידי רשות ניירות ערך (להלן - "עיצום כספי פשוט"), לפי פרק ח'3 לחוק ניירות ערך, פרק ז'1 לחוק...
האם יכול להיות ממונה אחד לקבוצת חברות?
באשכול חברות בו פעילותן העסקית של חברות הבנות הינה פעילות דומה ובאותו ענף, ניתן למנות ממונה אחד, שימונה כממונה על האכיפה בכל אחת מן החברות באשכול, ובלבד שיוכח כי יוכל לבצע את תפקידו בכל אחת מן החברות באופן יעיל.
בעניין זה, די בכך שישמש חבר הנהלה או נושא משרה בחברת האם בקבוצה אך ימונה...
האם הממונה על האכיפה יכול להיות בעל תפקיד בדרג נמוך יותר
מאשר חבר הנהלה או נושא משרה?
הרציונל העיקרי העומד מאחורי הקריטריונים לתכנית אכיפה אפקטיבית שנקבעו, היה להציב את הממונה על האכיפה במקום גבוה יחסית בהיררכיה של החברה, על מנת שיוכל למלא את תפקידו כהלכה וללא מורא, שתהיה לו גישה ישירה לכל עובדי ומסמכי החברה וגם לדירקטוריון, ותהיה לו...
האם המבקר הפנימי יכול להיות ממונה על האכיפה?
המבקר הפנימי עוסק בביקורת הדרג הביצועי, אשר הממונה על האכיפה נכלל בו.
על כן לכאורה מתקיים ניגוד עניינים בין שני התפקידים, ולכן לתפיסתנו הוא לא יוכל למלא תפקיד זה.
כמו כן, חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992, כולל הוראה על ייחוד תפקיד המבקר הפנימי, אשר הוחלה בחוק החברות (סעיף 147), בחוק...
האם הליך האכיפה המנהלי חל על חברות דואליות באופן כזה
שגם להן יש תמריץ לעריכת תכנית אכיפה פנימית?
הדין המנהלי על פי חוק ניירות ערך לא החריג חברות דואליות, אם כי לנוכח ההסדר הייחודי שהן כפופות לו, תחולת הדינים הפלילי והמנהלי בעניינן מצומצמת יותר.
על החברות הדואליות חלות הפרות מנהליות שונות, בהן הפרות העוסקות בשימוש במידע פנים, הנעה...